سیستم پرداخت الکترونیک چیست ؟

 سیستم پرداخت الکترونیک چیست ؟

سیستم پرداخت الکترونیک راهی برای انجام معاملات با پرداخت برای کالا ها و خدمات از طریق یک رسانه الکترونیکی بدون استفاده از چک یا پول نقد است . در خیلی از موارد به عنوان سیستم پرداخت آنلاین از آن نام برده میشود .

سیستم پرداخت الکترونیک در دهه های اخیر به دلیل گسترش روزافزون بانکداری و خرید اینترنتی زیاد شده است. هر قدر که جهان با پیشرفت تکنولوژی بیشتر توسعه می یابد، به موازات آن ، سیستم های پرداخت الکترونیکی و دستگاه های پردازش پرداخت نیز توسعه می یابد . با افزایش این موارد و  بهبود در ارائه خدمات پرداخت آنلاین مطمئن تر، درصد چک و معاملات نقدی کاهش می یابد .

روش های پرداخت الکترونیک

یکی از محبوب ترین شکل های پرداخت آنلاین ، کارت های اعتباری است. علاوه بر این، روش های پرداخت دیگری نیز وجود دارد مانند انتقال بانکی، کیف پول الکترونیکی، کارت های هوشمند یا کیف پول بیت کوین (بیت کوین یا همان محبوب ترین رمزنگار) .

روش های پرداخت الکترونیکی می تواند به دو بخش زیر تقسیم میشود :

  • سیستم های پرداخت اعتباری
  • سیستم های پرداخت نقدی

سیستم پرداخت اعتباری

  • کارت اعتباری

یکی از شکل های رایج  سیستم پرداخت الکترونیکی است  که از طریق صدور یک کارت از یک موسسه ی مالی به نام صاحب کارت انجام میگیرد و شخص میتواند با استفاده از آن ، بهای کالا و خدمات خریداری شده را به صورت آنلاین و یا از طریق یک دستگاه الکترونیکی ، بدون استفاده از هیچ پول نقدی بپردازد .

سیستم پرداخت نقدی

  • پرداخت از طریق کارت نقدی

یک کارت با مقدار مشخصی از پول که می تواند برای انجام معامله در فروشگاه صادر کننده مورد استفاده قرار گیرد. یک نمونه از کارت های ذخیره شده کارت های متصل به حساب های بانکی و یا کارت های هدیه هستند.

بیشتر بخوانید:  فیلم آموزشی دریافت اینماد بدون ستاره در حداکثر 10 دقیقه

 

مزایا و معایب استفاده از سیستم پرداخت الکترونیکی

سیستم پرداخت الکترونیکی برای تسهیل فرایند پرداخت آنلاین در معاملات ، امروزه با محبوبیت رو به رشدی مواجه است و گردش مالی اکثر حساب های بانکی عمدتا از این راه صورت میگیرد . این سیستم مزایای زیادی دارد .

مزایا :

  • افزایش مشتریان

اولین مزیت این سیستم رسیدن به مشریان بیشتری از سرتاسر جهان است که باعث افزایش فروش موسسات میشود . سیستم پرداخت الکترونیک با پشت سر گذاشتن مرز های جغرافیایی ، فرایند خرید و فروش و مبادلات را جهان ممکن ساخته است و این روز ها مرز تجارت بین المللی به سبب این گام بزرگ شکافته شده است .

  • افزایش کارآمدی و اثربخشی معاملات

این به دلیل این است که معاملات در عرض چند ثانیه و فقط با یک کلیک قابل انجام اند و این به معنی کاهش زمان معامله و صرفه جویی در وقت مشتری است .

  • راحتی مشتریان

از راه پرداخت الکترونیک مشتریان میتوانند در هر زمان و مکانی ، تنها با دسترسی به اینترنت خرید خود را انجام داده و از سرعت انجام آن لذت ببرند .

  • کاهش هزینه های معامله

مزیت دیگر ، کاهش هزینه های معامله ، کاهش هزینه های تکنولوژی و ثبت جزئیات پرداخت به منظور امکان پیگیری نقل و انتقالات وجه است . دروازه های پرداخت و ارائه دهندگان پرداخت ابزارهای امنیتی و ضد تقلب را بسیار موثر می سازند تا معاملات را مورد اعتماد قرار دهند.

  • کنترل هزینه مشتریان

مشتریان در هر زمانی میتوانند با بررسی حساب مجازی خود ، تاریخچه ی تراکنش های خود را کنترل کنند .

  • ابزار های کارآمد امنیتی و ضد تقلب
بیشتر بخوانید:  بخشنامه اصلاح نظام کارمزد بانک مرکزی و افزایش کارمزد تراکنش‌ها

دروازه های پرداخت و ارائه دهندگان پرداخت ابزارهای امنیتی و ضد تقلب را بسیار موثر می سازند تا معاملات را مورد اعتماد قرار دهند.

معایت :

  • کلاهبرداری

کلاهبرداری در تجارت الکترونیکی سالانه 30 درصد در حال افزایش است . اگر از قوانین امنیتی پیروی کنید، چنین مشکلی نباید وجود داشته باشد، اما هنگامی که یک فروشنده یک سیستم پرداخت را انتخاب کند که بسیار امن نیست، خطر برداشته شدن اطلاعات حساس که ممکن است باعث سرقت هویت شود ، وجود دارد .

  • پنهان کردن هویت

این مشکل در مورد همه صدق نمیکند اما خیلی از افراد با این موضوع که اطلاعات شخصی آنها در سیستمی ثبت شود موافق نیستند . اما شما باید به یاد داشته باشید که برخی از اطلاعات شخصی شما در پایگاه داده سیستم پرداخت ذخیره می شود و این به منظور جلوگیری از وقوع سوء استفاده های مالی صورت میگیرد .

  • ضرورت دسترسی به اینترنت

در هر شرایطی ، اگر دسترسی به اینترنت نداشته باشید یا دسترسی شما به آن ضغیف باشد ،این موضوع  ممکن است موجب بروز خطا در معاملات آنلاین گردد .

تجارت الکترونیک سال به سال بزرگتر می شود، بنابراین داشتن یک سیستم پرداخت الکترونیک در فروشگاه اینترنتی شما ضروری است.

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *