مالیات کسب و کار های اینترنتی

 مالیات کسب و کار های اینترنتی

مالیات کسب و کار های اینترنتی

همان طور که میدانید تمامی مشاغل برای بهره مندی از خدمات شهروندی موظف به پرداخت مالیات هستند.امروزه کسب و کار های اینترنتی توسعه زیادی داشتند و روز به روز نیز در حال افزایش میباشند. به همین دلیل موضوع مالیات کسب و کار های اینترنتی و به طور کلی مالیات فروشگاه اینترنتی که کسب درآمد به صورت مجازی دارند یکی از مباحث پرطرفدار شده است. در این مقاله میخواهیم صفر تا صد مالیات کسب و کار های اینترنتی را بررسی کنیم.

 

مالیات کسب و کار های اینترنتی چیست

اولین سوالی که در مورد مالیات فروشگاه های اینترنتی مطرح میشود این است که مالیات کسب و کار های اینترنتی چیست و به چه مشاغلی تعلق میگیرد.

همان طور که مییدانید کلیه مشاغلی که درآمدی کسب میکنند بر اساس قانون موظف به پرداخت مالیات هستند زیرا مالیات یکی از منابع کسب درآمد دولت میباشد که توسط شهروندان باید پرداخت شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی بستر های مختلف برای راه اندازی فروشگاه های اینترنتی فراهم شده است و افراد به مشاغل اینترنتی به دلیل کاهش هزینه های جانبی راه اندازی شغل فیزیکی روی آورده اند.

به این ترتیب افراد از طریق شبکه های اجتماعی و یا از طریق سایت در بستر اینترنت کسب درآمد دارند که برای درآمد حاصل از شغل خود موظف به پرداخت مالیات هستند.

از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که صاحب شغل اینترنتی هستند و در بستر اینترنت کسب درآمد دارند باید در سال 1401 مانند سایر مشاغل مالیات پرداخت نمایند.

مالیات کسب و کار های اینترنتی نوعی از انواع مالیات مستقیم است که افراد حقیقی و حقوقی باید برای پرداخت این مالیات در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی پر کرده و مالیات را به سازمان امور مالیات کشور پردخت نمایند.

 

درصد مالیات فروشگاه اینترنتی

مبنای درصد مالیات فروشگاه اینترنتی بر اساس گروه بندی مشاغل و نوع مالکیت فروشگاه اینترنتی بستگی دارد. به طور کلی میتوان گفت درصد مالیات فروشگاه اینترنتی بر اساس فعالیت فروشگاه های اینترنتی میباشد و مالیات آن ها مانند فروشگاه های عادی محاسبه میگردد.

به طور کلی برای آن که بتوا اقدام به محاسبه مالیات کسب و کار های اینترنتی کرد باید ابتدا از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور اقدام به دریافت اینتا کد مالیاتی کرد و سپس بر اساس آن که در کدام دسته فعالیت قرار میگرند اقدام به پرداخت مالیات فروشگاه اینترنتی خود کنند.

بیشتر بخوانید:  مسدود کردن حساب های بانکی برای مالیات

در این راستا به شما پیشهاد میکنیم مقاله مالیات درگاه پرداخت را مطالعه کنید.

دریافت کد مالیاتی برای فروشگاه اینترنتی

تمامی کسب و کار های اینترنتی برای آن که بتوانند از مشتریان خود مبلغ مورد نظر خود را دریافت کنند نیاز به درگاه پرداخت بانکی دارند.

فروشگاه های اینستاگرامی و فروشگاه های اینترنتی بزرگ و کوچک از درگاه های پرداخت استفاده میکنند که برای آن که مالیات آن ها به درستی محاسبه گردد باید برای درگاه پرداخت اینترنتی خود کد مالیاتی دریافت کنند.

باید دقت داشته باشید در صورتی که مثلا دو پیج اینستاگرم دارید و یا دو فروشگاه اینترنتی دارید باید برای هر کدام به صورت جداگانه کد مالیاتی دریافت کنید. با دریافت کد مالیاتی شما میتوانید بدون نیاز به مراجعه به اداره امور مالیاتی به صوورت اینترنتی مالیات خود را پرداخت کنید و دیگر نیازی به تشکلی پرونده مالیاتی نخواهید داشت.

 

بعد از دریافت کد مالیاتی برای فروشگاه اینترنتی شما برا درآمدی که حاصل از فروشگاه اینترنتی تان است موظف به پرداخت مالیات میشوید و باید این مالیات را به اداره مالیات کشور پرداخت نمایید.

دقت داشته باشید که برای درگاه های پرداخت خود کد رهگیری مالیاتی نیز دریافت کنید تا بتوانید به راحتی میزان مالیات خود را بررسی و در زمان مقرر آن را پرداخت نمایید تا مجبور به پرداخت جریمه مالیاتی نشوید.

نحوه محاسبه مالیات فروشگاه اینترنتی

همان طور که در قسمت بالا به ان اشاره شد نحوه محاسبه مالیات فروشگاه اینترنتی مانند تمامی فروشگاه های عادی میباشد و بر اساس آن که مشاغل در کدام گروه قرار گیرد میزان مالیات آن محاسبه میگردد.

  • گروه مالیاتی اول : به طور کلی فروشگاه های اینترنتی که میزان تراکنش های آن ها زیاد باشد مانند مالیات شرکت ها برای آن ها محاسبه میشود و باید در پایان سال مالی دفاتر مالی مربوط به کسب و کارشان را پلمپ کرده و اظهارنامه مالیاتی پر کرده و به اداره مالیات کشور تسلیم نمایند.
  • گروه مالیاتی دوم : در این گروه مشاغل اینترنتی قرار میگیرند که تراکنش های آن ها کمتر از گروه اول است و باید در پایان هر ماه و در نهایت به صورت سالانه فرم مربوطه را پر کرده و آن را به سازمان مالیات کشور تسلیم کنند. این گروه موظف به پلمپ دفاتر مالی نیستند.
  • گروه مالیاتی سوم : در این گروه مطابق ماده 100 قانون مالیات مستقیم به مالیات سال قبل شان 5٪ اضافه میگردد و باید برای پرداخت مالیات به صورت سالانه فرم مربوط به این مالیات را پر کرده و تسلیم نمایند.

بر اساس قانون مالیات مستقیم نحوه محاسبه مالیات کسب و کار اینترنتی به صورت زیر میباشد:

  1. بر اساس ماده 131 ق.م.م مالیات اشخاص حقیقی برای درآمد تا 50 میلیون تومان 15٪ و از 50 الی 100 میلیون تومان برابر با 20٪ و برای درآمد های بیشتر از 100 میلیون تومان برابر یا 25٪ میباشد.
  2. بر اساس ماده 105 ق.م.م میزان مالیات برای درآمد کسب و کار های اینترنتی مانند کسب و کار های عادی برای اشخاص حقوقی برابر با 25٪ خواهد بود.
بیشتر بخوانید:  سقف مبلغ کارت به کارت ماهانه محدود شد

به طور کلی میزان مالیات این کسب و کار ها به میزان درآمد آن ها بستگی دارد.

نوع گروه بندی برای محاسبه مالیات کسب و کار های اینترنتی

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که این نوع گروه بندی برای محاسبه مالیات کسب و کار های اینترنتی بر چه مبنایی است و چرا مشاغل به سه گروه تقسیم میشوند. به طور کلی میتوان گفت براساس میزان درآمد و فروش کسب و کار های اینترنتی میباشد.

به همین دلیل کلیه فروشگاه های اینترنتی باید از کارکنان و میزان حقوق و دستمزد آن ها لیستی تهیه کنند و این لیست را به سازمان مالیات کشور ارائه دهند تا اطلاعات مالی درستی برای محاسبه مالیات فروشگاه های اینترنتی ارائه شده و مالیات به درستی محاسبه گردد.

مبنای محاسبه کردن مالیات کسب و کارهای اینترنتی

برای محاسبه کردن مالیات کسب و کار های اینترنتی باید این نکته در نظر گرفته شود که مالک این کسب و کار به صورت شخصی کار تولید و فروش محسولات را انجام میدهد یا نوع فعالیت او به چه صورت است:

  1. در صورتی که مالک کسب و کار اینترنتی تولید کننده و ارائه دهنده محصولات و خدمات باشد مطابق با قانون مالیات بر ارزش افزوده و سیاستی که فروشنده در نظر گرفته مالیات محاسبه میگردد.
  2. در صورتی که مالک مثلا صفحه اینستاگرام و یا سایت و یا هر پلتفرم دیگری وظیفه فروش کالا و محصولات را برعهده داشته باشد و در تولید کالا ایفای نقش نداشته باشد مالیات به صورت درصدی برای درگاه پرداخت او محاسبه میگردد.

دیگر معیار وضع مالیات کسب و کار های اینترنتی بر اساس خود اظهاری مالیاتی میباشد که افراد ارائه میدهند. در صورتی که خود اظهاری ارائه شده توسط فروشندگان با واقعیت فروش و کسب و کار ان ها تطابقی نداشته باشد خود اداره مالیات کشور بر اساس شواهد و مدارک مالیات فروشگاه اینترنتی را تعیین میکند.

مراحل پرداخت مالیات کسب و کار های اینترنتی

در این قسمت برای آن که دید جامعی نسبت به مراحلی که باید برای پرداخت مالیات کسب و کار اینترنتی خود طی کنید داشته باشید گام به گام مراحل را توضیح دادیم.

  • ایجاد پرونده مالیاتی و اعلام شروع فعالیت به صورت اینترنتی
  • در سامانه ماور مالیاتی کشور باید ثبت نام انجام شده و کد اقتصادی دریافت گردد که در حال حاضر برای آنکه افراد راحت تر مراحل را طی کنند کد اقتصادی کد ملی افراد میباشد.
  • اقدام برای ثبت نام در نظام مالیات ارزش افزوده فراخوان های 8گانه
  • صادر شدن صورت حساب مالیاتی بر اساس ماده 95 ق.م.م و و صول مالیات ارزش افزوده به کالاها و خدماتی که به ان ها مالیات ارزش افزوده تعلق میگیرد.
  • تسلیم اظهارنامه مالیاتی در زمان تعیین شده از جانب سازمان امور مالیاتی کشور
  • ارائه معاملات فصلی به صورت لیست شده
  • ارائه فهرست حقوق و دستمزد کلیه کارکنانی که در فروشگاه اینترنتی خدمات ارائه میدهند.
  • برای آن که محاسبه مالیات فروشگاه اینترنتی شما به درستی انجام شود باید هرآنچه مربوط به حساب و امور مالی شما میشود نگهداری شود.
بیشتر بخوانید:  در اردیبهشت 1403 حساب چه کسانی مشمول مالیات می شود؟

جریمه عدم پرداخت مالیات کسب و کارهای اینترنتی

در صورتی که افراد برای پرداخت مالیات کسب و کار اینترنتی خود اقدام نکنند و یا به هر طریقی از پرداخت آن تفره رود و یا اطلاعات مالی اشتباه ارائه دهند به دلیل عدم شفافیت مالی مشمول جریمه میشوند.

سازمان مالیاتی کشور برای این موارد جریمه هایی را در نظر گرفته است و در صورتی که افراد معافیت مالیاتی نداشته باشند باید علاوه بر مالیات جریمه پرداخت مالیات کسب و کار اینترنتی را نیز پرداخت نمایند.

 

مهلت تشکیل پرونده مالیاتی برای کسب و کار های اینترنتی

به طور کلی براساس قانون کلیه کسب و کار های اینترنتی موظف هستند تا 4 ماه از شروع فعالیت خود به صورت کتبی شروع فعالیت خود را اعلام کرده و برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند.

به طور کلی مقرر شده که فروشگاه های اینترنتی حداکثر تا دو ماه بعد از تاسیس فعالیت شان اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی کنند.

 

معافیت‌های مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی

همان طور که میدانید به طور کلی برای مالیات علاوه بر آن که مشمولین پرداخت مالیات تعیین میشوند مواردی که معاف از پرداخت مالیات هستند نیز تعیین میگردند. معافیت مالیاتی کسب و کار های اینترنتی در شرایطی خاصی میباشد که به صورت زیر تعریف میشوند:

  • سایت های آموزشی که فعالیت آن ها با مجوز از وزارت ارشاد اسلامی انجام میشود میتوانند از معافیت مالیاتی کسب و کار های اینترنتی این چنینی بهره مند شوند.
  • شرکت هایی که دانش بنیان هستند و در این راستا فعالیت میکنند مشمول مالیات کسب و کار های اینترنتی نیستند و برای مدت 20 سال معاف از پرداخت مالیات خواهند بود.

سامانه مالیات کسب و کار اینترنتی

یکی از سوالاتی که کاربران از ما میپرسند این است که سامانه مالیات کسب و کار اینترنتی چیست و چطور میتوان اقدام به پرداخت مالیات فروشگاه اینترنتی نمود.

سامانه مالیات کسب و کار اینترنتی سایت tax.gov.ir میباشد که خدمات الکترونیکی پرداخت مالیات را برای شهروندان فراهم کرده است. با مراجعه به سامانه پرداخت مالیات فروشگاه اینترنتی میتوانید در قسمت خدمات اصلی مالیاتی و سایر خدمات مالیاتی تمامی خدماتی که برای پرداخت سریع تر و محاسبه مالیات کسب و کار اینترنتی ارائه شده است را دریافت کنید.

 

سوالات متداول

آیا فروشگاه های اینترنتی مشمول پرداخت مالیات هستند؟

مالیات یکی از منابع تامین مالی دولت به شمار میرود که تمامی کسب و کار هایی که درآمدزایی دارند مشمول پرداخت مالیات هستند و فروشگاه های اینترنتی نیز مانند فروشگاه های عادی باید مالیات پرداخت کنند. میزان محاسبه مالیات انواع فروشگاه های اینترنتی با هم متفاوت است که در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است.

معافیت مالیات کسب و کار های اینترنتی شامل چیست؟

شرکت های دانش بنیان برای 20 سال معاف از مالیات هستند و همچنین فعالیت های آموزشی که مجوز از سازمان ارشاد دارند معاف از مالیات کسب و کار اینترنتی میباشند.

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *