همه چیز درباره مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

 همه چیز درباره مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی و دریافت مجوزهای لازم

 

فروشگاه اینترنتی مکان مناسبی برای ارائه محصولات و خدمات کسب و کارهای آنلاین می‌باشد و روش های متفاوتی برای ساخت فروشگاه های اینترنتی وجود دارد که در ادامه مراجل ساخت فروشگاه اینترنتی و بهترین روش برای ساخت فروشگاه اینترنتی را بررسی می‌کنیم.

برخی از افراد فروشگاه اینترنتی اختصاصی خود را برنامه نویسی می‌کنند اما روش های ساده تر و کم هزینه تری نیز برای ساخت فروشگاه های اینترنتی وجود دارد.

بهترین و پرطرفدارترین روش برای ساخت فروشگاه اینترنتی استفاده از سیستم مدیریت محتوا ووردپرس همراه با افزونه ووکامرس می‌باشد.

سیستم مدیریت محتوا ووردپرس و افزونه ووکامرس هردو رایگان هستند و کار کردن با آنها نیاز به هیچ گونه دانش فنی خاصی ندارد.

 

در ادامه پیش نیازهای لازم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین و مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی را بررسی می‌کنیم.

 

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های خرید اینترنتی ثبت سفارش و پرداخت مبلغ کالا است؛ بنابراین مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی را در ۲ بخش اصلی ۱. طراحی سایت و ۲. نصب درگاه پرداخت اینترنتی بررسی می‌کنیم و آموزش اتصال افزونه های درگاه پرداخت اینترنتی را نیز بیان می‌کنیم.

سایر سوالات و چالش های صاحبان کسب و کار در مراحل ساخت فروشگاه اینترتی مانند ” آیا برای ساخت فروشگاه اینترنتی باید مجوز دریافت کنیم؟” و … را پاسخ می‌دهیم.

 

آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

طراحی سایت و نصب افزونه ووکامرس

برای ساخت فروشگاه اینترنتی ابتدا باید سایت دلخواه خود را طراحی کنید و برای طراحی سایت باید ابتدا سیستم مدیریت محتوا و سپس نام دامین و میزبانی(هاست) را مشخص کنید.

از بین سه سیستم مدیریت محتوای WORDPRESS، DRUPAL و JOOMLA بیش از نیمی از سایت ها روی پلتفرم ووردپرس قرار دارند.

ووردپرس علاوه بر رایگان بودن و پشتیبانی از زبان فارسی بسیار واکنشگرا و ریسپانسیو طراحی شده است و شما بدون داشتن دانش فنی می‌توانید وب سایت دلخواه خود را طراحی کنید. کار کردن با این پلتفرم نسبت به دو پلتفرم دیگر بسیار راحت تر است و نیاز به کدنویسی ندارد.

بیشتر بخوانید:  ۲۰ محرک روانی برای افزایش فروش

از بین ۲ پلتفرم دیگر جوملا شباهت های زیادی با ووردپرس دارد اما برخلاف ووردپرس باید کمی برنامه نویسی نیز بلد باشید؛ دروپال پلتفرمی بسیار قدرتمند اما مناسب افراد حرفه ای و آشنا با کدنویسی می‌باشد و یادگیری آن زیاد راحت نیست.

 

انتخاب نام دامنه و هاست – آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

پس از انتخاب سیستم مدیریت محتوا، که ما به شما ووردپرس را پیشنهاد می‌کنیم، باید برای سایت خود فضای میزبانی(هاست) خریداری کنید.

هاست(میزبانی) به زبان ساده فضایی در بستر اینترنت برای نگهداری اطلاعات در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای انتخاب دامنه می‌توانید از دامنه های بین المللی که هر کدام معانی خاص خود را دارند یا دامنه داخلی .ir استفاده کنید و برای انتخاب نام سایت نیز پیشنهاد می‌کنیم از نام های مرتبط با کسب و کار و حوزه فعالیت تان و یا اسم شرکت استفاده کنید تا مخاطبان شما به راحتی بتوانند سایت شما را پیدا کنند.

پس از خرید هاست و دامنه سیستم مدیریت محتوا انتخابی خود را از طریق c.panel یا direct admin که میزبان شما در اختیارتان قرار می‌دهد نصب کنید. نصب این پلتفرم ها نیز بسیار راحت است و پیچیدگی خاصی ندارد.

برای نصب وردپرس با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که ارائه دهنده “هاست” در اختیار شما قرار می‌دهد وارد c.panel شده و در پنل کاربری با استفاده از گزینه نصب با یک کلیک وردپرس را بر روی دامنه خود راه اندازی و اطلاعات لازم برای ورود به پنل وردپرس خود را دریافت کنید.

 

برای بررسی آموزش تصویری و مرحله به مرحله نصب و راه اندازی ووکامرس و اتصال درگاه پرداخت اینترنتی به آن بلاگ “آموزش نصب ووکامرس و اتصال افزونه درگاه پرداخت اینترنتی” را مطالعه کنید.

 

آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس – نصب افزونه ووکامرس

ووردپرس افزونه های زیادی دارد و افزونه ووکامرس (woocommrce) سایت شما را به فروشگاه اینترنتی تبدیل می‌کند.

این افزونه فروشگاه ساز صفحه ای به نام پیکربندی در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید اطلاعات فروشگاه اینترنتی خود را وارد کنید و به راحتی نوشتن یک متن ساده با استفاده از صفحه افزودن محصول، اطلاعات و تصاویر محصولات و خدمات خود را در سایت وارد کنید.

بیشتر بخوانید:  آموزش مقدماتی ووکامرس

به این ترتیب کاربران با مشاهده هر محصول در فروشگاه اینترنتی شما و کلیک بر روی آن به صفحه جزییات محصول هدایت و اگر محصول را به سبد خرید خود اضافه کنند وارد صفحه تکمیل اطلاعات خرید می‌‌شوند.

در بلاگ ” آموزش مقدماتی ووکامرس ” به طور کامل دلایل بهترین بودن این افزونه را بررسی کرده‌ایم.

 

نصب درگاه پرداخت و ساخت فروشگاه اینترنتی

همانطور که در بالا توضیح دادیم مهم‌ترین بخش برای ساخت فروشگاه اینترنتی بعد از طراحی سایت، انتخاب درگاه پرداخت است.

خرید مشتریان شما زمانی تکمیل می‌شود که هزینه کالا را آنلاین پرداخت کنند؛ در همین راستا باید درگاه پرداخت مطمئن و امنی را به فروشگاه اینترنتی خود متصل کنید.

انتخاب درگاه پرداخت برای فروشگاه اینترنتی

به طور کلی می توانید از دو نوع درگاه پرداخت استفاده کنید: درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط.

درگاه پرداخت مستقیم نیاز به نماد اعتماد الکترونیک دارد و مدت زمان دریافت آن طولانی است و همه ی کسب و کارهای نمی‌توانند از درگاه های مستقیم بانکی استفاده کنند، به همین علت پیشنهاد ما درگاه های پرداخت واسط می‌باشند.

درگاه های پرداخت واسط نیازی به نماد اعتماد ندارند و در کمتر از یک روز کاری فعال می‌شوند و علاوه بر این امکانات جانبی بسیاری مانند سرویس های تسهیم و کیف پول و همچنین پنل گزارش گیری برای کنترل وضعیت درگاه را در اختیار شما قرار می‌دهند.

درگاه پرداخت واسط نسبت به درگاه های پرداخت مستقیم کیفیت و سرعت بهتری دارند و تجربه خرید خوبی را به مشتریان شما می‌دهند.

با نصب درگاه پرداخت ساخت فروشگاه اینترنتی به پایان می‌رسد.

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی – مجوزها

راه اندازی سایت و دریافت فضای میزبانی تقریبا مشابه پیدا کردن مغازه و اجاره کردن آن و ساختار سایت نیز مشابه دکور مغازه می‌باشد.

همانطور که بازکردن مغازه بدون کسب مجوزهای لازم امکان پذیر نیست راه اندازی فروشگاه اینترنتی و فروش کالا و خدمات آنلاین نیز نیاز به مجوزهای خاصی دارد.

در همین راستا مجوزها و قوانینی برای فعالیت ایمن کسب و کارهای آنلاین درنظر گرفته شده است که کسب و کارهای آنلاین با توجه به نوع فعالیت و کالای ارائه شده می‌توانند همه یا تعدادی از آنها را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:  آموزش نصب وردپرس – به صورت ساده و تصویری

لازم به ذکر است اخذ این مجوزها در بسیاری از موارد الزامی نیست و امکان دریافت خدمات لازم برای ساخت فروشگاه اینترنتی مانند درگاه پرداخت اینترنتی بدون نیاز به مجوزها و نماد اعتماد الکترونیک هم امکان پذیر است؛ عدم نیاز به نماد اعتماد الکترونیک برای دریافت درگاه پرداخت یکی از تفاوت های اصلی درگاه پرداخت واسط و درگاه پرداخت مستقیم است.

این مجوزها علاوه بر اینکه قانونی بودن کسب و کار شما را تایید می‌کنند سبب افزایش اعتماد مشتریان نیز می‌شوند.

 

این مجوزها عبارت اند از :

  1. نماد اعتماد الکترونیک (e-namad)

ای نماد یکی از معمول ترین مجوزهای لازم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی می‌باشد که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به وب سایت کسب و کارهای آنلاین که فعالیت آن ها مورد تایید این نهاد باشد داده می‌شود.

نماد اعتماد الکترونیک به سه دسته موقت، دائم با یک ستاره و دائم با دو ستاره تقسیم می شود.

 

  1. نماد ساماندهی محتوای فضا مجازی

این نماد توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود و محتوای تصویری و شنیداری وب سایت شما را تایید می‌کند.

بدون نماد ساماندهی محتوای فضای مجازی نیز می‌توانید مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی خود را انجام دهید؛ اما اگر محتوای خلاف قوانین این نهاد در وب سایت شما تولید شود، این نهاد بدون اطلاع رسانی وب سایت شما را فیلتر می‌کند، در صورتی که با داشتن این نماد قبل از فیلترینگ از طریق پیامک صاحب کسب و کار را مطلع می‌کنند.

نماد ساماندهی نیز به دو دسته موقت و دائم تقسیم می‌شود.

 

  1. مجوز رسانه های دیجیتال

اگر قصد دارید در زمینه رسانه های دیجیتال فعالیت کنید باید مجوز لازم را از این نهاد دریافت کنید.

تعریف ارائه شده برای رسانه های دیجیتال در وب سایت این نهاد به شرح زیر است :

” رسانه هایی که تبادل یا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر باشد. شامل رسانه های برخط مبتنی بر شبکه (نظیر شبکه جهانی اینترنت)،  سرویس های مخابراتی از قبیل MMS وSMS و سایر اشکال شبکه های تبادل داده مانند بلوتوث و همچنین رسانه های مبتنی بر حامل های فیزیکی دیجیتال از قبیل بسته های نرم افزاری رسانه ای، بازی های رایانه ای و مانند آنها. ”

 

  1. سایر مجوزهای ساخت فروشگاه اینترنتی

به جز مجوزهای بالا هر کسب و کار آنلاین با توجه به محصول یا خدمت ارائه شده می‌تواند سایر مجوزهای صنفی متناسب با کسب و کار خود را نیز دریافت کند.

برای مثال اگر در حوزه ارائه محصولات فرهنگی و تصویری فعالیت می‌کنید می‌توانید مجوز لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز دریافت کنید.

 

چالش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی 

راه اندازی فروشگاه اینترنتی و ارائه محصولات و خدمات به صورت آنلاین چالش های و مشکلاتی نیز به همراه دارد. در همین راستا در بلاگ “چالش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی” اصلی ترین چالش های راه اندازی کسب و کار اینترنتی جدید را بررسی کردیم.

1 نظر

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *