دریافت نماد اعتماد الکترونیک

 دریافت نماد اعتماد الکترونیک

دریافت نماد اعتماد الکترونیک

پیرو ابلاغیه جدید شاپرک، از تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۰۳، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و صاحبان مشاغل برای دریافت درگاه های پرداخت اینترنتی، موظف به دریافت نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد (enamad) هستند.

همچنین افرادی که قبل از این تاریخ از سرویس‌ها و خدمات سپال استفاده می کردند، تا ابلاغ اطلاعیه جدید از سمت شاپرک می‌توانند به فعالیت‌های خود طبق روال قبلی ادامه دهند.

اما اگر به تازگی قصد ثبت نام در پرداخت یار سپال را دارید، طبق ابلاغیه شاپرک، اینماد دریافت کنید که در ادامه نحوه دریافت اینماد را بررسی خواهیم نمود.

 

اینماد چیست؟

بستر اینترنت بسیار گسترده است و در کنار قابلیت های مثبت ویژگی های منفی بسیاری نیز دارد. از بیشترین اتفاق هایی که همیشه در اینترنت رخ می دهد کلاهبرداری یا ارائه خدمات با کیفیت پایین به مشتری است.

حال برای این که از رخ دادن این اتفاق ها جلوگیری شود سازمان مرکز توسعه تجارت الکترونیک وارد کار شده است. این سازمان در واقع زیر گروه وزارت معدن، تجارت و صنعت قرار می گیرد که سایتی به اسم نماد اعتماد الکترونیک ایجاد کرده است.

باید توجه داشته باشید که هر سایتی که پرداخت آنلاین دارد، می بایست نسبت به دریافت نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد (enamad) اقدام نماید.

 

انواع اینماد

اینماد برای سنجش سطح اعتماد و کیفیت عملکرد وب سایت، نماد اعتماد الکترونیکی با ستاره های متفاوت می دهد. تعداد ستاره‌های بالاتر، نشان‌دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد و‌ب‌ سایت است.

چنانچه کاربر سپال نبوده اید و سایت شما اینماد دارد، شما می توانید به سادگی درگاه پرداخت اختصاصی خود را از سپال دریافت کنید.

اما اگر به تازگی قصد ثبت نام در پرداخت‌ یار سپال را دارید و سایت شما اینماد ندارد، طبق ابلاغیه شاپرک، حتما باید اینماد دریافت کنید.

در ادامه نحوه دریافت اینماد را بررسی خواهیم نمود.

 

نماد اعتماد الکترونیکی صفر ستاره

این نماد اعتماد برای آن دسته ار کاربران که سایت ندارند و از طریق شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند، قابل دریافت می‌باشد. به دنبال ابلاغیه شاپرک درباره الزام دریافت اینماد برای پرداخت ‌یارها از انتهای مردادماه و نگرانی‌هایی که درباره وضعیت کسب‌ و کارهای کوچک ایجاد شده بود، بانک مرکزی و شاپرک (متولی شبکه پرداخت) و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (متولی تجارت الکترونیکی) به کمک بخش خصوصی با محوریت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، مدلی را طراحی کردند که در آن کسب‌وکارهای خرد می‌توانند «اینماد بدون ستاره» دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:  بخشنامه اصلاح نظام کارمزد بانک مرکزی و افزایش کارمزد تراکنش‌ها

جزئیات این طرح به صورت زیر است:

  1.     برای تسهیل حداکثری در کسب‌وکارهای خرد متقاضی اینماد، فرآیند ساده‌ شده نماد اعتماد الکترونیکی در قالب «اینماد بدون ستاره» صرفا با احراز هویت و دامنه، طراحی و پیاده‌‌سازی شده است.

 

  1.     منظور از کسب‌ و کار خرد، کسب‌ و کاری است که تعداد تراکنش‌ های آن در ماه کمتر از 50 عدد و مجموع مبلغ تراکنش‌ های آن در ماه کمتر از 50 میلیون تومان باشد.

 

  1.     در صورتی که تعداد یا مجموع مبلغ تراکنش‌ های شخص صاحب امتیاز کسب ‌و کار خرد طی یک ماه، از محدودیت‌ های تعیین‌ شده بیشتر شود، این کسب‌ و کارها موظفند ظرف 10 روز نسبت به طی مراحل کامل اعطای اینماد و تبدیل اینماد بدون ستاره به اینماد ستاره دار اقدام نمایند.

 

  1.     تعرفه اینماد بدون ستاره فقط مبلغ 50 هزار تومان سالانه (کمتر از یک‌ سوم تعرفه اینماد ستاره‌ دار) می‌ باشد.

 

  1.     پس از دریافت اینماد و با توجه به الزام کد رهگیری مالیاتی برای دریافت درگاه پرداخت، دریافت کد رهگیری مالیاتی بدون نیاز به مراجعه یا ورود اطلاعات جدید، به صورت برخط قابل انجام خواهد بود.

 

  1.     با انتخاب متقاضی، امکان ارسال اطلاعات از جمله کد رهگیری مالیاتی و انتقال به صفحه ویژه هر یک از شرکت‌ های پرداختیار که قبلاً زیرساخت‌ های لازم را ایجاد و به پنجره واحد تجارت الکترونیکی متصل شده‌ اند، وجود خواهد داشت.

 

نماد اعتماد الکترونیکی تک ستاره

پس از آنکه پس از آنکه متقاضی پرونده را تکمیل کرد، روند ارزیابی صلاحیت کسب و کار اینترنتی برای اخذ ای‌نماد آغاز شده؛ بدین صورت که ابتدا آدرس و شماره تماس محل فعالیت کسب و کار اینترنتی راستی آزمایی شده و پس از تصدیق آدرس و شماره تماس توسط وب از سامانه پیمانکار طرف قرارداد با مرکز توسعه تجارت الکترونیک به سامانه نماد ارسال می‌گردد. در مرحله بعد وبسایت فروشگاهی از سه زاویه محتوای وبسایت، فرایند فروش و ثبت سفارش و نیز استاندارد صفحات سایت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:  سیستم پرداخت الکترونیک چیست ؟

در ضمن، محتوای سایت از نظر مدل کسب و کار و خدمات ارائه شده مورد بررسی قرار می‌گیرد. بدین صورت که کالا و خدمات ارائه شده فاقد مجوز یا ممنوعه نباشد، همچنین تصاویر و تبلیغات مغایر با شئونات اسلامی در سایت نبوده و نیز تبلیغات غیر قانونی در سایت درج نگردد. همچنین از آرم دولتی در سایت فروشگاهی مرتبط با بخش خصوصی استفاده نگردد.

در بخش فروش و ثبت کالا مشخصات فنی و کاربردی و نیز قیمت کالا و خدمات عرضه شده درج گردد، همچنین انتخاب کالا و ثبت سفارش به صورت آنلاین با اعلام کلیه هزینه‌ها برای دریافت کالا و یا خدمات موجود باشد. در سایت فروشگاهی باید قبل از ثبت نهایی سفارش پیش فاکتور نمایش داده شود و بعد از خرید کد رهگیری سفارش به خریدار ارائه گردد.

ارزیابی استاندارد صفحات وبسایت بدین گونه است که باید دارای تب یا لینک درباره ما برای آگاهی از اطلاعات هویتی مالک فروشگاه و فهرست مجوزهای اخذ شده، تب یا لینک تماس با ما برای اطلاعات تماس و آدرس فروشگاه و نیز دارای تب یا لینک مقررات و شرایط ثبت سفارش و خرید باشد.

 

راه های دریافت اینماد

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک ابتدا باید به آدرس https://reg.enamad.ir/Panel بروید و روند ثبت ‌نام لازم را طی کنید.

در این بخش از شما یک اطلاعات پایه خواسته خواهد شد که مربوط به صاحب کسب و کار است و باید آن ها را وارد کنید. در این قسمت تمام اطلاعات وارد شده باید حقیقی باشند.

تمامی اطلاعات شامل آدرس، کد پستی و مشخصات دارنده کسب و کار باید به درستی ثبت شود، چرا که در مرحله بعد این اطلاعات باید توسط سامانه enamad  تایید شود.

بعد از اتمام این مرحله باید حتما چند محصول یا خدمات مورد نظر سایت به‌صورت واقعی در سایت وارد شود و محصولات نیز قیمت داشته باشند. به عبارت دیگر باید روند خرید به ‌طور صحیح توسط وب ‌سایت فروشگاه انجام شود.

بیشتر بخوانید:  فیلم آموزشی دریافت اینماد بدون ستاره در حداکثر 10 دقیقه

بعد از انجام این مرحله نوبت به احراز هویت می رسد که در مراحل اولیه نامه به آدرسی که وارد کردید ارسال می شود. در نهایت ایمیل و شماره تماسی نیز به تایید سامانه اینماد می رسد.

وقتی احراز هویت انجام شود حال از طرف سامانه اینماد چک لیستی در اختیار شما قرار داده می شود که باید آن را تکمیل کنید. این چک لیست در واقع اطلاعاتی از قبیل صفحه ثبت شکایت، تماس با ما و درباره ما است که به همراه آدرس و تلفن درج شده در پنل سایت نماد اعتماد الکترونیک قرار می گیرد.

بعد از این که تعهدنامه را تکمیل کردید، کد نماد را برای درج روی وب‌سایت ارسال کنید و بعد از ثبت روی آن کلیک کرده تا مرحله آخر نیز به اتمام برسد.

 

مزایای داشتن نماد اعتماد الکترونیک

همان‌طور که گفتیم اولین پله برای توسعه کسب و کار جذب اعتماد و اطمینان کاربر در استفاده از وب ‌سایت و خدمات مورد نظر است و طبق بررسی هایی که انجام شده است مهم‌ترین عواملی که کاربر را به استفاده از سایت تشویق می کنند شامل موارد زیر است:

  • دارنده کسب و کار مشخص باشد و امکان مراجعه به آن در صورت رخ دادن اشکال وجود داشته باشد.
  • اطلاعاتی که برای محصولات و خدمات وارد شده است کامل و درست باشد.
  • محصولات گارانتی داشته باشند و خدمات بعد از فروش نیز ارائه شود.
  • فرآیند برگرداندن محصولات و گرفتن پول مشخص باشد.
  • مشخصات شخصی و مالی کاربر محفوظ بماند.
  • امنیت سایت توسط مرکز ملی اعتماد تایید شود.

از بین این گزینه ها در واقع آخرین مورد که همان نماد اعتماد الکترونیک است، بیشترین تاثیر را در مراجعه کاربران و افزایش جذب اطمینان می گذارد.

با داشتن نماد اعتماد کاربر مطمئن می شود که اطلاعاتش محفوظ می ماند و اگر از اطلاعات او استفاده شود می تواند برای پیگیری شکایت به مراجع قانونی مربوطه مراجعه کند.

پس به دلیل افزایش اعتماد، بالا بردن امنیت سایت، رسمیت بخشیدن به سایت در کنار داشتن رقابت سالم با دیگر وب‌ سایت ها و بالا بردن سطح کیفیت فروش داشتن نماد اعتماد الکترونیک لازم است.

 

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *