نئو بانک

 نئو بانک

همه افراد وقتی نام بانک به گوششان می‌ خورد تصور فضایی بسته در ذهنشان شکل می گیرد که باید ساعت های طولانی در انتظار رسیدن نوبت خود باشند تا در نهایت حسابی افتتاح کرده یا کارت بانکی خود را تمدید کنند اما نئو بانک با بانک هایی که تا کنون دیده اید متفاوت است.

اما در سیستم بانکداری جدید خبری از این موارد نیست و دیگر لازم نیست برای این قبیل از کارها به صورت حضوری به بانک بروید. از همه مهمتر در 24 ساعت شبانه روز به بانک دسترسی خواهید داشت.

اگر بخواهیم تاریخچه شکل گیری بانک ها را بررسی کنیم باید بگوییم به قرن ها پیش بر می گردد. یعنی زمانی که مردم تصمیم گرفتند برای رفع نیازهای خود و به دست آوردن چیزهایی که لازم داشتند کالاهای خود را با یکدیگر مبادله کنند.

در سال 2016 بانکداری جدیدی تحت عنوان نئو بانک به جهان معرفی شد و با مجوز استارلینگ در انگلستان بیشتر مورد توجه افراد قرار گرفت. این شیوه نوین بانکداری حالا به یکی از کلید واژه های فین تک نیز تبدیل شده است.

نئو بانک شکل گرفته است تا بانکداری سنتی را به چالش بکشد و بتواند انجام خدمات مالی را به ساده ترین شکل ممکن کند. اگر می خواهید بیشتر با این شیوه جدید بانکداری آشنا شوید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تعریف نئو بانک

در دوران کرونا جای خالی آنلاین بودن فرآیندها در بانک بسیار حس شده است و همه مردم مجبور هستند برای انجام بعضی از کارها حضوری به بانک مورد نظر خود مراجعه کنند.

نئو بانک در واقع یک بانک دیجیتال است و استارتاپ‌ هایی که در زمینه فناوری های مالی در حال فعالیت هستند این بانک را راه اندازی کرده اند.

نئو بانک اصلا شعبه فیزیکی ندارد، همه کارهای آن آنلاین انجام می شود و تنها از طریق گوشی می توان با آن ارتباط برقرار کرد.

نئو بانک برای آن دسته از افرادی طراحی شده است که در دنیای دیجیتال فعالیت می کنند و دوست دارند تمام کارهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند. این دسته از افراد تمایلی ندارند حتی برای خرید اقلام ضروری خود به فروشگاه بروند و اینترنتی سفارش های خود را ثبت می کنند.

برای دسترسی به نئو بانک اغلب باید یک اپلیکیشن روی گوشی خود نصب کنید تا بتوانید از قابلیت های این بانک بهره ببرید. رابط کاربرپسند برنامه در کنار نوآروی های جذاب توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب می کند.

ویژگی های موجود در نرم افزار موبایلی نئو بانک، خدمات و امکانات متنوعی را در اختیار کاربر خود قرار می دهد. به عنوان مثال، استارلینگ یک قابلیت تحت عنوان به «افراد اطرافت پرداخت کن» ارائه می دهد.

برای استفاده از این قابلیت بلوتوث گوشی خود را روشن می کنید تا فرد مورد نظر که در نزدیکی شما قرار دارد شناسایی شده و انتقال پول به حساب آن شخص انجام شود.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

این قابلیت در خرید از هایپر مارکت ها بسیار کاربردی است. چون دیگر نیازی به استفاده از کارت بانکی و دستگاه کارت خوان نخواهد بود و همه چیز با یک گوشی و نئو بانک انجام می شود.

حتی می توانید اپلیکیشن نئو بانک را شخصی سازی کنید. با این قابلیت علاوه بر انجام کارهای بانکی می توان با استفاده از هوش مصنوعی برنامه برای پس انداز پول از آن راهنمایی گرفت.

قطعا این ویژگی ها و قابلیت ها در بانک های سنتی دیده نمی شود. از طرفی با توجه به این که فناوری تمام سطوح زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است، شاید باید بیشتر افراد برای انجام کارهای بانکی خود یک نئو بانک داشته باشند.

نحوه کار نئو بانک

همان طور که دیدید نحوه کار نئو بانک کاملا از هر لحاظی که در نظر بگیرید با بانک های سنتی تفاوت دارد. نوع کسب وکاری که این بانک ها ارائه می دهند نیز با بانکداری سنتی متفاوت است.

نئو بانک به طور کلی بر پایه مشتریان اداره می شوند و خدمات آن سفارش سازی شده است. در نئو بانک فناوری حرف اول را می زند و بیشتر با مدل های تصمیم گیری کار می کنند که خود این موضوع نیز بر اساس تصمیم های مبتنی بر اطلاعات است.

داده ها توسط نئو بانک جمع آوری می شود. سپس بعد از آنالیزهای لازم، الگوی نحوه رفتار کاربر را پیدا می کنند و طبق آن نتایج پیش بینی می شود.

در نئو بانک انجام تراکنش ها زمان بسیار کمی از شما می گیرد و همه چیز با سرعت بالایی انجام می شود. از طرفی می توان امور مالی، هزینه ها و پس انداز را نیز با آن مدیریت کرد.

نئو بانک چه تفاوتی با بانکداری سنتی دارد؟

اجازه دهید ابتدا یک مساله را روشن کنیم. درست است که نئو بانک شعبه فیزیکی ندارد و همه فعالیت های آن آنلاین انجام می شود، اما نباید آن را با بانک آنلاین اشتباه گرفت.

بانک های آنلاین بیشتر شبیه بانک های سنتی هستند و خدمات زیادی مانند وام نیز در اختیار مشتریان خود قرار می دهند، به عنوان مثال سرویس خدمات مالی ally یک بانک آنلاین به حساب می آید.

شرکت هایی که در زمینه های بانکداری آنلاین با سابقه هستند، سعی کرده اند به نوعی با ارائه خدمات بیشتر در رقابت با نئو بانک پیروز شوند تا جایگاه خود را در بازار حفظ کنند.

از آن جایی که تقاضا برای دیجتالی شدن خدمات مالی در حال افزایش است، بسیاری از شرکت ها به این فکر می افتند که به یک نئو بانک تبدیل شوند.

قطعا قابلیت وصول چک به صورت آنلاین و همچنین انجام تراکنش ها آن هم رایگان مزایای زیادی به همراه دارد. از طرفی نئو بانک ها از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستند. در نتیجه به طور معمول رگولاتوری کمتری دارند و خود این موضوع سبب می شود که زمان کمی برای پرداش و حتی راه اندازی نیاز داشته باشند.

اما با همه این قابلیت ها باز هم نئو بانک نمی تواند برای هر نوع شخصی و هر کاری مناسب باشد. طبیعی است نئو بانک نمی تواند خدماتی به اندازه یک بانک سنتی ارائه دهد و حتی در بعضی مواقع اعتباری نیز به مشتریان تعلق نمی گیرد.

بیشتر بخوانید:  چالش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی

علاوه بر این همانطور که گفتیم نئو بانک شعبه فیزیکی ندارد. در نتیجه افراد نمی توانند از مشاوره و کمک های افراد در بانک استفاده کنند و باید تمام کارها را به تنهایی انجام دهند.

اما با همه این موارد شاید شرکت هایی به دنبال تبدیل بانک سنتی خود به نئو بانک باشند. این شرکت ها باید موارد زیر را مد نظر بگیرند:

  • خدمات امور مالی یعنی حساب های جاری، پلتفرم برای جابه‌جایی پول و کارهای مشابه
  • نحوه رفع نیازهای کاربران در حوزه خدمات بانکداری
  • تعدادی دستگاه خودپرداز یا ATM و توانایی دسترسی کاربران به این دستگاه ها
  • هزینه هایی که برای اضافه برداشت وجود دارد
  • نرخ بهره حساب با سود
  • آموزش های لازم در مورد امور مالی
  • توانایی تامین بودجه

افرادی که می خواهند از نئو بانک برای امور مالی خود استفاده کنند باید موارد زیادی را مد نظر قرار دارند. آیا شما به عنوان یک مشتری نئو بانک اجازه می دهید با نصب اپلیکیشن این برنامه به حساب های شما دسترسی داده شود؟

آیا می توانید برای رفع مشکلات خود در حوزه کارهای بانکی با چت بات ها کار کنید؟ آیا به طور کلی از خدمات آنلاین در زندگی روزمره خود استفاده می کنید یا ترجیح می دهید همه کارها را حضوری انجام دهید؟

علاوه بر این، باید وضعیت فعلی بازار نئو بانک را در اروپا مد نظر قرار داد و این سوال مهم را نیز باید پرسید که اگر نئو بانک ورشکسته شود چه اتفاقی رخ می دهد؟

هنگامی که سیمپل در ژانویه سال 2021 توقف فعالیت خود را رسما اعلام کرد، به کاربران خود این اطمینان را داد که تا چند ماه می توانند به حساب های خود دسترسی داشته باشند و در نهایت این حساب ها به شرکت اصلی انتقال داده خواهد شد. سیمپل به شرکت های بزرگ تر وابسته بود، اما برای نئو بانک هایی که زیر مجموعه گروه خاصی نیستند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

بنابراین شما به عنوان مشتری باید اطلاعات زیادی در مورد آن داشته باشد تا ببینید آیا دولت کشورتان آن را تضمین می کند یا خیر. با این نکات بهتر می توانید تصمیم بگیرید آیا می خواهید از نئو بانک استفاده کنید یا همان بانک های سنتی برای شما مناسب تر است.

مزایای نئو بانک

در بالاتر نیز عنوان کردیم که نباید نئو بانک را با خدمات دیجیتالی که امروزه بیشتر بانک ها ارائه می دهند اشتباه گرفت. تقریبا مدت زمان زیادی است که بانک های سنتی با کمک اینترنت قصد دارند ارائه خدمات بانکی را به صورت آنلاین انجام دهند.

اما نئو بانک فراتر از این برنامه دارد و می خواهد تمامی کارهایی که در بانک انجام می شود از احراز هویت گرفته تا گرفتن وام در درون یک اپلیکیشن انجام شود. به عبارت دیگر مشتری نیازی به مراجعه حضوری برای هیچ کدام از این موارد نداشته باشد.

از مزایای نئو بانک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنلاین بودن تمام کارها
  • سرعت بالا در سرویس دهی
  • پشتیبانی شبانه روزی
  • حذف رسید و فرم های کاغذی در نتیجه کمک به حفظ محیط زیست
  • صرفه‌ جویی در وقت و هزینه
  • سرویس های ارزش افزوده
بیشتر بخوانید:  بهترین و سودآورترین محصولات برای فروش در فروشگاه های اینترنتی

از طرفی از آن جایی که این بانک ها شعبه فیزیکی ندارند، بنابراین دیگر کارمند و بانکی نیز در کار نیست و هزینه های این موارد صرف زمینه های دیگر برای رشد نئو بانک خواهد شد. علاوه بر این کارمزدها نیز به مراتب کمتر می شود تا کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کند.

بیشتر صاحبان فروشگاه‌ها یا شرکت‌ها در طول روز درگیر حساب و حسابرسی هستند و گاهی با مشتریان خود نیز از این بابت به مشکل می خورند. خوشبختانه با وجود این نوع بانک ها فرآیندهای مالی با سرعت زیادی انجام می شود.

علاوه بر این، از آن جایی که در ساخت این نوع بانک ها از هوش مصنوعی استفاده می شود روی بازارهای هدف نیز تحقیقاتی صورت می گیرد و با توجه به پیشنهادها کاربران آن شرکت یا فروشگاه را افزایش می دهند.

نئو بانک های مشهور در دنیا

در بالاتر نیز گفتیم تقاضا برای این بانک ها زیاد است در نتیجه تعداد زیادی از این بانک ها در حال فعالیت هستند. مدتی قبل مجله فوربز معروف‌ ترین بانک های آنلاین را که در حقیقت ترکیب نئو بانک و پلتفرم هیبریدی بودند ارائه داد. پلتفرم های هیبریدی خدمات یکسانی با این بانک ها ارائه می دهند، اما به مجموعه های سنتی وصل هستند.

 چایم

چایم (Chime) در آمریکا شهرت بالا به همراه 12 میلیون کاربر فعال دارد. چایم توانسته است بسیاری از هزینه های اضافی در بانک های سنتی را حذف کند و در نتیجه خدماتی که ارائه می دهد با قیمت کمتر باشند.

از طرفی فرصت‌هایی را برای اعتبارسازی در اختیار مشتریان خود قرار می‌ دهد. همچنین افراد به واریزی های مستقیم دسترسی سریع دارند و یک سپرده خودکار با نرخ سود رقابتی در هر سال به مشتریان خود اعطا می کند.

 وارو

بانک وارو (Varo) ابتدا به عنوان یک نئو بانک راه اندازی شد، اما این مجموعه با 2 میلیون کاربر خود در سال 2020 توانست به یک بانک ملی تبدیل شود. خدماتی که  وارو در اختیار کاربران خود قرار می دهد مشابه چایم است و علاوه بر آن موارد، در حالی که هزینه های اضافی را حذف کرده است برای حداقل موجودی نیازی به پیش نیاز نیست.

از طرفی کاربرانی که می خواهند در وارو حساب باز کنند به اعتبار سنجی و همچنین بررسی سابقه اعتباری نیازی ندارند.

 کارنت

کارنت (Current) نیز یکی دیگر از نئو بانک های معروف در دنیا است که توانسته نظر بیش از صد هزار کاربر را به خود جلب کند. از قابلیت‌ هایی که این نئو بانک ارائه می دهد می توان به دسترسی سریع به واریزی های مستقیم، برداشت اضافی رایگان و بازگشت مبلغ خرید اشاره کرد.

نئو بانک ها در دنیای امروز که فناوری از هر نظری آن را در برمی‌گیرد برای کم کردن مشکلات و سختی های امور مالی شهرت زیادی پیدا کردند.

این راهکارهای مالی نوین با وجود مشکلاتی که کم و بیش در این زمینه دیده می شود، هنوز هم با قدرت به کار خود ادامه خواهند داد. قطعا اگر هر فناوری بتواند کمی از دغدغه های مربوط به امور مالی را بکاهد، ارزش خود را می تواند در دنیا ثابت کند.

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *