با فیش واریز فیک چه کنیم؟! روش‌های مقابله و تشخیص فیش جعلی کارت به کارت

 با فیش واریز فیک چه کنیم؟! روش‌های مقابله و تشخیص فیش جعلی کارت به کارت

اگر از آنلاین‌شاپ‌ها و فروشگاه‌های اینستاگرامی و تلگرامی درباره مهم‌ترین دغدغه‌هایشان بپرسید، حتماً چند باری عبارت «فیش واریزی فیک» را می‌شنوید. این روزها افراد زیادی سعی می‌کنند با ارسال رسید بانکی جعلی، خرید کنند و این موضوع بیشتر فروشگاه‌های آنلاین را درگیر کرده است. اما چطور باید فیش واریز جعلی را تشخص بدهیم؟ اصلاً چطور می‌توانیم این مشکل را از ریشه حل کنیم؟

متأسفانه، امروز بات‌های تلگرامی و اپلیکیشن‌های زیادی هستند که در کمتر از چند دقیقه، رسید جعلی و فیک تولید می‌کنند. این رسید‌ها یک طرح یکسان دارند و فقط اطلاعات پرداخت (مثل شماره کارت مبدا و مقصد، مبلغ، تاریخ و زمان تراکنش و غیره) را از شما می‌گیرند و در رسید وارد می‌کنند. موضوع به کارت به کارت هم محدود نمی‌شود، این ابزارها می‌توانند رسید جعلی پایا، رسید موجودی کارت و غیره هم بسازند. حتی برخی از این ابزارها ادعا می‌کنند که یک پنل پیامکی دارند و می‌توانند پیامک واریز وجه را هم به شماره‌ی فرد بفرستند.

روش‌های تشخیص فیش واریزی فیک

شاید شما هم این راهکارها را برای شناسایی رسید فیک شنیده باشید:

  • در بخش پایینی فیش‌های فیک، آدرس یک کانال تلگرامی هست.
  • فیش‌های فیک ساختار متفاوتی با فیش‌های اصلی دارند و با مقایسه می‌شود آن‌ها را تشخیص داد. مثلاً گاهی فونت یا نوشته‌ی آن‌ها متفاوت است و اگر یک فیش اصل داشته باشید، می‌توانید تفاوتشان را پیدا کنید.

بگذارید با شما روراست باشیم، رسیدهای جعلی از نظر ظاهری تقریباً هیچ تفاوت محسوسی با رسیدهای واقعی ندارند. اگر هم تفاوتی داشته باشند، این تفاوت‌ها به‌مرور رفع می‌شود تا تشخیص رسید جعلی و واقعی ناممکن شود.

بیشتر بخوانید:  گوگل آنالیتیکس چیست؛ راهنمای کامل استفاده از آنالیتیکس برای افراد مبتدی

فقط یک روش درست و مطمئن برای مقابله با این رسیدهای جعلی وجود دارد: دریافت پیامک حساب بانکی و بررسی جزئیات تراکنش‌های ثبت‌شده!

باید تک‌تک واریزی‌ها و فیش‌هایی که برایتان ارسال می‌شود را با جزئیات حسابتان چک کنید. می‌توانید پیامک حساب بانکی‌تان را فعال کنید تا واریزی‌ها برایتان پیامک شود (شماره‌ی بانک را هم در گوشی‌تان ذخیره کنید تا اگر پیامک واریز از شماره‌ی دیگری آمد، متوجه شوید). می‌توانید از اپلیکیشن‌های همراه بانک و موبایل بانک هم برای بررسی استفاده کنید؛ چون پیامک‌های بانکی گاهی با اختلال مواجه می‌شوند.

حتماً شماره پیگیری پرداخت اینترنتی و زمان و ساعت درج شده در فیش واریزی را با اطلاعات حساب خودتان چک کنید. چون ممکن است دو مشتری هم‌زمان یک مبلغ را واریز کرده باشند و اشتباه کنید.

در روش حواله پایا که انتقال وجه با تأخیر انجام می‌شود، حتماً صبر کنید تا پول به حسابتان واریز شود. همان‌طور که در مطلب مربوطه گفتیم، واریزی‌های پایا در 4 سیکل و به ترتیب زمانی 4 صبح، 11 صبح، 2 بعد از ظهر و 7 شب انجام می‌شود. پس مبلغ باید در یکی از این زمان‌ها به حساب شما واریز شود. تا قبل از واریز وجه، محصولی را برای مشتری ارسال نکنید.

راهکارهای مقابله با رسید جعلی

متأسفانه، راهکاری برای مقابله با فیش واریزی فیک وجود ندارد. روش‌های ساده و زیادی برای ساخت این فیش‌ها ایجاد شده است و افراد به‌راحتی می‌توانند انواع فیش‌ها را برای دیگران ارسال کنند.

اما می‌توانید روش پرداختی‌تان را عوض کنید و راه امن‌تری را انتخاب کنید. مثلاً می‌توانید به جای فرایند کارت به کارت، از لینک پرداخت (درگاه پرداخت برای اینستاگرام و تلگرام) استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  معرفی سپال

یعنی می‌توانید از یک شرکت پرداخت‌یاری، درگاه پرداخت بگیرید و این درگاه را در قالب لینک برای مشتری‌هایتان ارسال کنید. مشتری با کلیک روی لینک، به صفحه پرداخت هدایت می‌شود. امکان تقلب در این روش نزدیک به صفر است. تمامی تراکنش‌ها هم از طریق تلگرام و پیامک برایتان ارسال می‌شوند و گزارش‌های مالی‌تان هم به صورت اتوماتیک در حساب کاربری‌تان ایجاد می‌شود و لازم نیست فرایندها را دستی انجام دهید.

به‌علاوه می‌توانید یک فرم پرداخت را هم قبل از مرحله پرداخت قرار بدهید تا مشتری اطلاعاتش (مثل نام و نام خانوادگی، آدرس و غیره) را آنجا برایتان وارد کند.

 

کلام پایانی

رسیدهای بانکی جعلی بستر مناسبی برای خیلی از کلاهبرداری‌ها شده‌اند و متأسفانه به دلیل سهولت ساخت فیش فیک، افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند. ظاهر این رسیدها تفاوت زیادی با رسید‌های واقعی ندارند و اگر فروشتان به روش کارت به کارت وابسته است، راهی به‌جز بررسی تک‌تک واریزی‌ها و مطابقت آن‌ها با اطلاعات حساب بانکی ندارید.

اما اگر تعداد تراکنش‌هایتان بالا است، این فرایند شما را خسته می‌کند و خطای بالایی هم دارد. در چنین شرایطی بهتر است از روش‌های جایگزین مانند درگاه پرداخت استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *