مالیات درگاه های بانکی

 مالیات درگاه های بانکی

مالیات درگاه های بانکی

اگر کسب و کاری دارید که در آن از دستگاه کارتخوان و یا درگاه پرداخت اینترنتی استفاده می کنید، لازم است اطلاعاتی درباره ی مالیات درگاه پرداخت اینترنتی، مالیات دستگاه پوز و هم چنین درباره قانون جدیدی که شایعه ها از آن به عنوان مالیات بر تراکنش های بانکی یاد می کنند کسب کنید. با ما در این مقاله همراه باشید.

در این مقاله به سوال پر تکرار کاربران که میپرسند مالیات کارتخوان چقدر است

 

مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که صاحبان مشاغل از ما میپرسند این است که مالیات دستگاه کارت خوان  چقدر است ؟ نحوه محاسبه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی چگونه است و آیا کارتخوان بئون مالیات داریم؟

درگاه های اینترنتی که یکی از روش های معمول پرداخت وجه در خرید های آنلاین محسوب می شوند، در مصوبه ی اخیر مشمول مالیات می شود و این درگاه ها هر یک باید به حساب بانکی خاصی متصل باشند تا مالیات بر آن ها اعمال شود.

نیاز است پرونده ی مالیاتی تشکیل شود و در غیر این صورت درگاه آن ها قطع خواهد شد.

برای آن که به درگاه های پرداخت اینترنتی یا کارتخوان ها مالیاتی تعلق بگیرد در سال 1398 قانونی به تصویب رسید که بر اساس آن بانک مرکزی باید به هر دستگاه کارتخوانی یک کد منحصر به فرد و یکتا اختصاص دهد تا بر اساس میزان تراکنش های انجام شده توسط آن میزان مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی تعیین شود.

با استفاده از این کد یکتا کلیه فعالیت های اقتصادی مالک کارتخوان رصد شده و براساس میزان درآمد مالیاتی به آن ها تعلق میگیرد.

در این راستا در صورتی که فردی از دستگاه پوز استفاده نماید که به تایید بانک مرکزی نرسیده باشد محکوم به مجازات تعزیری میشوند درجه 6 میشوند که غیر از حبس میباشد.

مالیات درگاه های بانکی چقدر است

پایانه ی فروش که یکی از محبوب ترین و متداول ترین روش های پرداخت الکترونیک می باشد، برای انجام تراکنش های بانکی بدون دخالت پول نقد و با استفاده از کارت بانکی مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به ماده 11 قانون پایانه های فروشگاهی، کلیه تراکنش های انجام شده از طریق درگاه های بانکی  که متصل به حساب خاصی هستند، به عنوان تراکنش های مالی مرتبط به شغل صاحب حساب بانکی محسوب می شوند.

به طور کلی برای آن که بفهمیم مالیات دستگاه کارت خوان  چقدر است به میزان تراکنش های صورت گرفته با دستگاه پوز یا همان کارتخوان بستگی دارد.

مشمولین پرداخت مالیات کارتخوان از 0 تا 25% بنا بر نوع گروه شغلی که در آن هستند تعیین میشود.

 

مالیات کارتخوان

هر دستگاه کارتخوان دارای یک کد یکتا است که این شناسه میتواند تمام تراکنش های آن دستگاه کارتخوان را مورد بررسی قرار دهد و فعالیت های شغل دارند آن دستگاه کارتخوان برای بانک مرکزی ارسال میشود.

بیشتر بخوانید:  سقف مبلغ کارت به کارت ماهانه محدود شد

دارندگان این دستگاه های کارتخوان باید اطلاعات خود را به سازمان مالیات ارائه دهند و در صورتی که از این عمل سرباز زنند بانک مرکزی موظف است که اطلاعات دارندگان این دستگاه ها را به سازمان مالیات ارائه دهد. در این صورت آن ها به مجازات تعزیری درجه 6 غیر از حبس محکوم میشوند.

بر اساس قانون باید علاوه بر مالیات مشاغل مالیات کارتخوان را نیز پرداخت کنند. برای این کار باید در سامانه tax.gov.ir ثبت نام کنند و کد اقتصادی بگیرند.

با دریافت کد اقتصادی تراکنش هایی که توسط کارتخوان انجام میشود به اطلاعات پرونده شخص ارسال میشود و مالیات کارتخوان محاسبه میشود.

بر طبق ماده 11 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، بانک مرکزی ایران وظیفه دارد با همکاری سازمان امور مالیاتی تا سال 1400 نسبت به سامان دهی دستگاه های پوز و درگاه های پرداخت الکترونیکی اقدام کند.

هم چنین با ایجاد تناظر بین آن ها مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی به هریک از پایانه های فروش، شناسه ی یکتا اختصاص دهد.

پس از این که شناسه ی یکتا اختصاص داده شد، همه ی تراکنش های صورت گرفته از طریق حساب بانکی متصل به دستگاه پوز و درگاه های پرداخت الکترونیکی جز تراکنش های بانکی مرتبط به فعالیت شغلی حساب شده و بانک مرکزی وظیفه دارد در چهارچوب قوانین مربوطه، اطلاعات این تراکنش ها را در اختیار سازمان قرار دهد.

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان

به طور کلی مشاغل افراد در 3 گروه مشاغل خدماتی، بازرگانی و تولیدی قرار میگیرد و بر اساس نوع گروه شغلی میزان 0 تا 25% مالیات را باید بع صورت متغیر پرداخت کنند.

دقت داشته باشید ک دستگاه های کارت خوان به صورت اتومات در هر تراکنش مبلغی را به عنوان مالیات کسر نخواهند کرد و اگر این اتفاق برای شما افتاد حتما آن را از طریق پشتیبانی ارائه دهنده دستگاه پوز تان پیگیری کنید.

دقت داشته باشید در مبحث نحوه محاسبه مالیات کارتخوان  سازمان امور مالیاتی کشور به صورت مستقیم تراکنش هایی که بیشتر از 500 میلیون تومان باشند را استعلام میگیرد. این موضوع شامل حال همه مالیات دهندگان میشود و نه تنها صاحبان کسب و کار هایی که مبالغ بزرگ تراکنش میکنند.

نحوه محاسبه مالیات تراکنش های بانکی به این شرح است که مالیات درآمد محاسبه شده از گردش حساب بانکی شما که توسط سازمان امور مالیاتی محاسبه می شود، بر طبق ماده 131 قانون، در دسته ی مالیات های مستقیم قرار می گیرد.

بر طبق این قانون، برای درآمد تا 50 میلیون تومان 15 درصد، درآمد بین 50 تا سقف 100 میلیون تومان 20 درصد و برای درآمد بیش از 10 میلیون تومان 25 درصد مالیات محاسبه می شود.

آموزش دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی

تا اینجای مقاله متوجه شدید که مالیات کارتخوان  چقدر است و نحوه محاسبه مالیات کارتخوان  چگونه میباشد.

در این قسمت میخواهیم نحوه دریافت کد مالیاتی برای درگاه های بانکی را به شما آموزش دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به ترتیب مراحل را به شما آموزش دهیم و گام به گام نحوه گرفتن کد مالیاتی درگاه های بانکی را توضیح دهیم.

آموزش دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی را ما به صورت کامل در مقاله ای مجزا به صورت کاملا تصویری توضیح داده ایم.

بیشتر بخوانید:  در اردیبهشت 1403 حساب چه کسانی مشمول مالیات می شود؟

شما میتوانید به صورت مرحله به مرحله با مراحلی که در مقاله دریافت کد مالیاتی توضیح داده شده است برای کسب و کارتان کد مالیاتی دریافت کنید و به صورت قانونی مالیات پرداخت کنید.

 

آیا کارتخوان بدون مالیات داریم

خیر.

بر اساس گفته ی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در مصاحبه ای که در آذر 99 داشت، هر فردی که از دستگاه کارتخوان استفاده می کند شناسه ی یکتا دارد و همه ی کسانی که دارای دستگاه کارتخوان هستند مودی مالیاتی محسوب می شوند.

از آن جایی که قانون مربوط به پایانه های فروشگاهی و مودیان این مشکل برطرف شده، بر اساس این قانون هر فردی که دارای ابزارهای نقل و انتقالات بانکی اعم از دستگاه پوز (کارتخوان) و یا درگاه پرداخت باشد باید پرونده ی و کد مالیاتی داشته باشد.

به همین دلیل اگر در جایی دیدید با عنوان کارتخوان بدون مالیات قصد فروش محصول شان را به شما داشتند حتما در مورد آن تحقیق زیادی انجام دهید و بدانید عملا این موضوع غیر ممکن است و میتواند غیر قانونی نیز باشد و جریمه برای شما به دنبال داشته باشد.

مالیات بر تراکنش های بانکی چقدر است

حالا که میدانید مالیات کارتخوان  چقدر است باید به این شایعه بپردازیم که این گفتار یک سو تفاهم بزرگ است و دولت و سازمان امور مالیاتی بر طبق قانون نمی توانند از حساب های بانکی مالیات دریافت کنند.

آن چه در میان عام مردم به غلط تحت عنوان مالیات بر گردش حساب بانکی نام گرفته، در واقع مجموعی از اقدامات قانونی است که برای شناسایی افراد و شرکت هایی که قصد پولشویی و فرار مالیاتی دارند در نظر گرفته شده است.

تراکنش های بانکی معاف از مالیات

برای اداره ی مالیات میزان موجودی حساب اشخاص اهمیت نداشته و نکته ی مهم برای آن ها تراکنش های بانکی است.

یعنی میزان پولی که از حساب اشخاص خارج یا به آن وارد می شود.

بر اساس آخرین بخش نامه ی مربوط به نحوه ی رسیدگی به تراکنش های بانکی، تراکنش هایی که دارای ماهیت درآمدی نیستند و تنها تطبیق کلی مبلغ کفایت دارد، مواردی هستند که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  • انتقالی بین حساب های شخص
  • دریافتی و پرداختی به حساب های بستگان در صورتی که ماهیت درآمدی آن ها را اداره ی امور مالیاتی اثبات نکرده باشد.
  • تراکنش های بانکی اعضای هیات مدیره و سهام داران اشخاص حقوقی با تایید شخص حقوقی
  • تسهیلاتی که دریافتی از بانک باشند
  • دریافتی و پرداختی مرتبط به حق شارژ
  • انتقال بین حساب های شریکان در مشاغلی که شراکتی هستند.
  • قرض و ودیعه ی دریافتی و پرداختی
  • تنخواه های واریزی به حساب اشخاص توسط کارفرما و با تایید کارفرمای مربوطه
  • انتقالی بین حساب های بانکی اشخاص در صورتی که مربوط به درآمد نباشد.
  • دریافتی ها و پرداختی های سهام داران و اعضای هیات مدیره اشخاص حقوقی ای که طرف مقابل آن در دفاتر شخص حقوقی در حساب های دریافت کردنی و پرداخت کردنی (جاری شرکا) ذکر شده است.
  • وجوه دریافتی ناشی از جبران خسارت
  • مبالغ دریافتی و پرداختی اشخاص به عنوان واسطه با در نظر گرفتن فضای کسب و کار اشخاص حقیقی و در صورتی که درآمدی بودن ماهیت آن توسط سازمان ادره ی امور مالیاتی اثبات نشود.
بیشتر بخوانید:  سقف تراکنش برای اخذ مالیات از حساب ها چقدر است؟

 

روش تشکیل پرونده برای مالیات کارتخوان

به طور کلی افراد حقیقی با کد ملی شان و افراد حقوقی با استفاده از شناسه ملی میتوانند کد مالیاتی برای دستگاه کارتخوان دریافت کنند.

فرد مشمول پرداخت مالیات باید در زمان مناسبی پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهد در غیر این صورت مشمول مجازات و جریمه مالیاتی میشود.

در صورتی که افراد اطلاعات شان ناقص باشد و یا پرونده مالیاتی شان تکمیل نشده باشد و برای این موضوع پیگیری نکنند در این صورت دستگاه پوز آن ها مسدود میشود.

برای تشکیل پرونده مالیاتی برای کارتخوان باید وارد سایت ثبت‌ نام سازمان امور مالیاتی شده و در آن ثبت نام نمایید و مطابق با مراحل گفته در بالا کد مالیاتی دریافت کنید.

لازم به ذکر است که بر اساس گفته های سازمان امور مالیاتی کشوراولویت دریافت مالیات با کسب و کار هایی است که تراکنش مالی بالایی دارند تا کسب و کار های نوپا و کوچک دچار آسیب نشوند.

اصل قانون اخذ مالیات از کارتخوان

ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان: «بانک مرکزی ایران موظف است با همکاری سازمان امور مالیاتی ظرف مدت یک سال پس از ابلاغ این قانون [یعنی همان سال پیش]، نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام نموده و با ایجاد تناظر بین آنها مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی به هریک از پایانه های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد. پس از تخصیص شناسه مذکور، کلیه تراکنش های انجام شده از طریق حساب‌های بانکی متصل به دستگاه‌های کارتخوان بانکی و نیز درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به عنوان تراکنش‌های بانکی مرتبط با فعالیت شغلی صاحب حساب بانکی محسوب شده و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه، اطلاعات این تراکنش‌های بانکی شامل مانده اول دوره، وجوه واریزی، وجوه برداشت شده و مانده آخر دوره هر حساب بانکی را به منظور تکمیل پرونده پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان موضوع ماده (۱۶۹ مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی به صورت برخط در اختیار سازمان قرار دهد.»

تبصره ـ پس از انقضای موعد مذکور در این ماده، اتصال دستگاه‌های کارتخوان بانکی (pos) یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که تعلق آنها به مودی معین توسط سازمان امور مالیاتی تأیید نشده باشد، به شبکه پرداخت بانکی کشور ممنوع است. بانک مرکزی و حسب مورد کلیه بانک‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت موظف هستند مشخصات بهره‌برداران کلیه دستگاه‌های کارتخوان بانکی (pos) و پایانه‌های پرداخت الکترونیکی را به سازمان اعلام کنند. در صورت تخلف از حکم این ماده، مرتکبان به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس محکوم می‌شوند.

مالیات 50 میلیون چقدر است

یکی از سوالات پرتکرار این است که مالیات 50 میلیون چقدر است و برای 50 میلیون تومان چقدر باید مالیات بدهیم؟

به طور کلی اگر گردش حساب شما تا 50 میلیون تومان باشد 15 درصد آن ملزم به مالیات میباشد.

اگر درآمد شما مازاد بر این مقدار باشد باید برای آن از 50 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان در حدود 20درصد مالیات پرداخت کنید.

در صورتیکه گردش حساب بیش از 100 میلیون تومان باشد 25 درصد مالیات به آن تعلق میگیرد.

از دیگر سوالاتی که در این حوزه مطرح میشود این است که مالیات 50 میلیون تومان در بانک چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت پولی که در بانک است به سپرده و به سود حاصل از آن مالیات تعلق نمیگیرد و معاف از مالیات میباشند.

1 نظر

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *