چالش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی

 چالش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی

امروزه با توجه به گسترش فضای آنلاین و در دسترس بودن اینترنت برای همه افراد، سهولت و آسانی خرید از طریق فضای مجازی و اینترنت، با وجود چالش های زیاد برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی، کسب و کارهای اینترنتی و درآمدزایی از اینترنت بسیار موردتوجه واقع شده است. طبق آمار رشد فروشگاه های اینترنتی در دهه‌ گذشته حدود ۱۹ درصد بوده است و پیش بینی می‌شود درآمد حاصل از کسب و کارهای اینترنتی تا سال ۲۰۲۳ به ۶.۵۴ تریلیون دلار برسد.

همانطور که در بلاگ ” مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی ” بررسی کردیم، راه اندازی سایت و کسب و کار جدید مبتنی بر تجارت الکترونیک چالش های زیادی از جمله دریافت برخی از مجوزهای صنفی و یا یافتن هاست و زیرساخت‌های مناسب برای شروع فعالیت فروشگاه های اینترنتی را به همراه دارد. تمامی کارآفرینان در ابتدای مسیر با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و موانع و چالش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی و یافتن راه حل مناسب برای از میان برداشتن این موانع از جمله مهمترین دغدغه‌های آنها به شمار می‌آید.

در این مقاله برخی از مهمترین چالش های راه اندازی فروشگاه های اینترنتی را بررسی می‌کنیم و برای ازمیان برداشتن این موانع راهکار ارائه می‌دهیم.

مهمترین چالش های راه اندازی فروشگاه های اینترنتی

۱. عدم شناخت صحیح رقبا؛ یکی از اصلی‌ترین چالش های راه اندازی فروشگاه های اینترنتی

عدم شناخت صحیح رقبا می‌تواند یکی از اصلی‌ترین مشکلات و  چالش هایی باشد که افراد در هنگام راه اندازی کسب و کار با آن مواجه می‌شوند. برای راه اندازی کسب‌وکار اینترنتی در هر زمینه‌ای که با استفاده از آن قصد وارد شدن به دنیای تجارت الکترونیک را داشته باشید با رقبایی مواجه خواهید شد که اعتماد مشتریان زیادی را جلب کرده و محبوبیت و اعتبار لازم را به دست آورده‌اند. شناخت رقبا می‌تواند به شما در ایجاد یک استراتژی درست کمک کند و در موفقیت یا عدم موفقیت کسب و کار شما موثر باشد. از این رو تحلیل عملکرد، بررسی نقاط ضعف و قوت رقیبان و محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند تاثیر زیادی در نحوه ی بازاریابی شما برای ایجاد رضایت مخاطبان، بهبود خدمات و محبوبیت فروشگاه اینترنتی شما خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:  ۹ روش کاربردی بهبود تجربه خرید آنلاین

با تجزیه و تحلیل رقبای خود علاوه با آشنا شدن با میزان تقاضا و نیاز مشتری می‌توانید در بازار رقابتی پیروز شوید و یک مزیت رقابتی موثر ایجاد کنید تا محصولات و خدمات خود را از محصولات مشابه جدا کرده و مشتریان بیشتری را جذب کنید.

۲. احراز هویت آنلاین

یکی دیگر از مهمترین چالش های راه اندازی فروشگاه های اینترنتی در سراسر دنیا که می‌تواند مشکلات فراوانی را ایجاد کند احراز هویت مشتریان است. بازدیدکنندها و مشتریان جدید فروشگاه های اینترنتی ممکن است برای ثبت نام اطلاعات واقعی و حقیقی خود را ثبت نکنند و فرآیند احراز هویت را با مشکل مواجه کنند. عدم صحت اطلاعات مشتریان فرآیندهایی مانند تحویل سفارشات، ارائه خدمات تلفنی و ارتباط با مشتریان را دچار مشکل می‌کند و در مواردی می‌تواند سبب ایجاد ضرر و زیان به کسب‌وکار نیز بشود؛ بنابراین باید از صحیح بودن اطلاعات مشتریانتان مطمئن شوید. خوشبختانه روش‌های احراز هویت زیادی برای بررسی صحت اطلاعات کاربران معرفی شده‌ است.

۳. امنیت داده ها و اطلاعات؛ یکی از بزرگترین مشکلات فروشگاه های اینترنتی

امنیت داده‌ها از بزرگترین و نگران کننده ترین چالش ها و مشکلات راه اندازی فروشگاه های اینترنتی است که تجارت شما را با ریسک‌های جدی و غیرقابل جبرانی مواجه می‌سازد.

حملات سایبری با آلوده سازی وب سایت شما به ویروس، نه تنها امنیت وب سایت شما را به خطر می‌اندازد بلکه می‌تواند تهدیدی برای امنیت داده های ثبت شده مشتریان شما نیز باشد.

تهیه نسخه پشتیبان، نصب پلاگین های امنیتی و استفاده از سایر روش‌های امنیتی از جمله اقداماتی است که برای بالا بردن امنیت وب سایت خود و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی می‌توانید انجام دهید.

بیشتر بخوانید:  نئو بانک

۴. وفاداری مشتری

کسب اعتماد و وفاداری مشتری از دیگر چالش های مهم در راه اندازی فروشگاه های اینترنتی است. جلب اعتماد مشتری در فضای مجازی و کسب‌وکارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک زمان بر است اما باید بدانیم که احتمال فروش مجدد به مشتریان فعلی بسیار بیشتر از احتمال فروش به مشتریان جدید است. همچنین جذب مشتری جدید نسبت به حفظ مشتری قبلی هزینه ی زیادی در بر دارد. بنابراین شما باید تلاش کنید تا مشتریان خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. از آنجا که در فروشگاه های آنلاین تعامل رو در رو وجود ندارد باید خدمات منحصر به فردی ارائه دهید، تعامل خوبی با مشتریان خود برقرار کنید و تجربه ای مثبت در مشتریان ایجاد کنید تا رضایت آنها را جلب نموده و شانس خرید دوباره توسط مشتریان خود را افزایش دهید.

۵. سیاست های تحویل و برگشت کالا

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد ۶۰ درصد از مشتریان کسب‌وکارهای اینترنتی قبل از ثبت سفارش قوانین بازگشت کالا و دریافت مبلغ پرداخت شده را به دقت بررسی می‌کنند. ۴۸ درصد از مشتریان تمایل بیشتری برای خرید از سایت هایی دارند که مراحل پیچیده و طولانی برای بازگشت کالا نداشته باشند و درصورت پیچیده بودن فرآیند بازگشت ۸۰ درصد از مشتریان از ثبت سفارش خود منصرف می‌شوند.

بررسی ها نشان می دهد ۸۹ درصد از مشتریان حداقل یک بار تجربه ی بازگشت محصول خریداری شده را دارند.

این موضوع یکی دیگر از چالش های راه اندازی فروشگاه های اینترنتی است که می‌تواند به اعتبار و محبوبیت کسب‌وکار شما آسیب برساند. بنابراین تمامی اطلاعات لازم را به روشنی در اختیار مشتریان قرار دهید و روشی را درنظر بگیرید که مشتریان در صورت عدم رضایت از سفارش ذریافتی خود به راحتی و بدون نگرانی بتوانند سفارش را برگشت داده و وجه خود را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:  بهترین و سودآورترین محصولات برای فروش در فروشگاه های اینترنتی

۶. هزینه ارسال سفارش؛ یکی از مهمترین چالش های فروشگاه های اینترنتی

طبق بررسی های انجام شده مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی، کسب و کاری را انتخاب می‌کنند که هزینه ارسال کمتر از سایت های مشابه و یا ارسال رایگان دارند. بنابراین با ارائه یک مزیت رقابتی مانند همکاری با شرکت های حمل و نقل محلی برای کاهش هزینه‌های ارسال سفارشات و یا مدیریت فرآیند ارسال سفارشات از داخل شرکت و راه اندازی بخش ارسال داخلی به راحتی می‌توانید مشتریان بیشتری را جذب کنید.

۷. خرده فروشان و تولیدکنندگان

تولیدکنندگان محصولات فروشگاه های آنلاین را به صورت عمده تامین می‌کنند. برخی از آنها علاوه بر فروش عمده محصولات به خرده فروشان، کالاهای خود را به صورت مستقیم نیز به مشتریان می‌فروشند. بنابراین شرکتی که قبلا شریک شما بوده ممکن است به رقیب شما تبدیل شود که این موضوع یکی دیگر از مشکلات راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی است.

برای حل این مشکل همکاری با خریدارانی را اولویت قرار دهید که احتمال فروش مستقیم آن‌ها به خریداران وجود ندارد. همچنین می‌توانید فروش مستقیم تولیدکنندگان به خریداران را با ذکر کردن در قرارداد ممنوع کنید و یا با شراکت یا تولیدکننده ها احتمال فروش مستقیم محصول از سمت آنها را کاهش دهید.

1 نظر

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *